7 Hazad di Tempat Kerja; Apakah itu Hazad

(Bahagian 1 daripada 3)

Sumber daripada Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan ( JKKP ) di dalam Garis Panduan bagi Pengenalpastian Hazard, Penaksiran Risiko dan Kawalan Risiko ( HIRARC ), Hazard bermaksud sesuatu punca atau sesuatu keadaan yang mempunyai potensi dimana boleh mendatangkan mudarat dalam bentuk kecederaan atau kesihatan yang buruk kepada manusia, kerosakan harta, kerosakan alam sekitar atau gabungan daripada mana-mana mudarat tersebut.

JKKP ni apa pulak? Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (JKKP) ialah sebuah Jabatan di bawah Kementerian Sumber Manusia. Jabatan bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang yang sedang bekerja, dan melindungi orang lain daripada bahaya-bahaya keselamatan dan kesihatan yang berpunca daripada aktiviti pekerjaan pelbagai sektor.

Ok, sekarang baru faham maksud dan fungsi.. Mari kita lihat apakah Hazard yang biasa ditemui di tempat kerja:

  • Bekerja di tempat tinggi tanpa penghadang

Data Perangkaan Biro Buruh, Canada menunjukkan bahawa jatuh dari tempat tinggi menyumbang 14 peratus daripada semua kematian dalam tahun 2014, dan piawaian OSHA yang berkaitan dengan perancah dan tangga merupakan antara pelanggaran yang paling sering disebut.

Dankert, seorang perunding senior NSC yang berpangkalan di Arizona, berkata Hazard yang dikaitkan dengan bekerja pada ketinggian berpunca daripada kurangnya pemahaman. Majikan mungkin tidak tahu bahawa mereka perlu menyediakan perlindungan jatuh, atau peralatan perlindungan jatuh yang tidak dipakai dengan betul atau tidak dicangkuk pada tempatnya. Sesetengah majikan juga tidak mempunyai prosedur atau proses bertulis untuk perlindungan jatuh! Majikan perlu mengenal pasti semua lokasi di mana perlindungan jatuh diperlukan, melatih kakitangan dan sentiasa mengaudit program perlindungan kejatuhan, katanya.

  • Poor Housekeeping

Beban yang disusun bertindih-tindih pada rak di gudang sehingga menghampiri kepala pemercik air (sprinkler head), yang boleh mengehadkan kecekapan pemercik air dalam kecemasan. Clutter, kebocoran atau air tetap juga boleh menyumbang kepada slip, perjalanan dan jatuh. Manakala kebocoron air pada pemercik air ini boleh mempunyai Hazard tersadung, tergelincir dan jatuh. Pekerja tidak harus menunggu krew pengemasan atau cleaner untuk mengurus isu-isu ini, kata Dankert. “Sebaliknya, mereka harus membersihkan sebelum mereka pergi”, katanya.

Selain itu, pintu kecemasan sering ditutup dengan peralatan yang rosak atau kotak-kotak penyimpanan barang serta menyebabkan ruang keluar itu sempit. Bayangkan jika kecemasan berlaku, contoh kebakaran, apabila pekerja mahu mengosongkan bangunan, mereka akan mengambil masa yang lama untuk keluar, bagaimana pula pintu itu tersekat?! Tentu lagi parah, bukan?

  • Extension-cords

Banyak Hazard elektrik dilihat dengan menggunakan extension-cords ni. Bagi majikan, mereka telah melakukan perkara yang betul tapi Nampaknya ia tidak bersifat penggunaan sementara. Walaupun extension-cords boleh digunakan untuk sementara waktu untuk membekalkan kuasa untuk operasi tertentu tetapi perkataan utamanya adalah “sementara.” Apabila extension-cords digunakan selama beberapa minggu atau bulan, maka akan menyebabkan kepanasan haba dan ini membuka ‘pintu’ risiko!

Selain itu, extension-cords yang terletak di atas lantai untuk tempoh masa yang panjang adalah Hazard untuk pekerja. Manakala, jika wayar itu tersepit atau terhempit, ini menyebabkan wayar itu panas berpunca daripada tenaga elektrik dari litar dan berpotensi mengakibatkan kebakaran.

  • Pemandu forklifts yang tidak kompeten

Apakah punca utama Hazard yang berkaitan dengan forklift di tempat kerja? Aktiviti kerja mereka melibatkan pengeluaran maka kecekapan dan kepantasan kerja amat diperlukan. Hakikatnya mereka berada dalam keadaan tertekan dan apabila ini terjadi maka mereka mula mencari jalan pintas. Jalan pintas termasuk memandu dengan membawa beban yang banyak dan ini akan menghalang pandangan pemandu. Kesannya menyebabkan perlanggaran di dinding, rak atau merosakkan bahkan melanggar pekerja lain yang menyebabkan kecederaan ringan atau parah!

Bagaimana reaksi majikan terhadap kejadian seperti ini? Sikap biasa selepas kejadian ini berlaku adalah pertama menyalahkan individu dan merekod masalah disiplin pekerja ini. Pengendali forklift dilatih semula, diuji semula dan kemudian dimasukkan semula ke dalam sistem. Tetapi majikan gagal untuk mengenal pasti sebab utama, yang sering tidak cukup kakitangan atau trak untuk menguruskan beban kerja semasa. Selain itu adalah kekurangan penyelenggaraan dan pemeriksaan harian, gagal memisahkan kenderaan dengan pejalan dan kurang atau signage tidak diletakkan. Sekarang, sudahkah anda fikirkan langkah-langkah keselamatan? Dah tiba masanya untuk ubah!

P/s : Latihan forklift merupakan salah satu latihan kompetensi. Hubungi IntESH untuk maklumat lanjut.

– LEADERSHIP IS AN ACTION, NOT A POSITION –

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *